Sylvie Bodorová
/1954/
Sylvie Bodorová je významná česká hudební skladatelka, která studovala v Bratislavě (konzervatoř) v Brně (JAMU) a v Praze (HAMU). Seznámila se s novodobými technikami na stáži v Sieně (Franco Donatoni), Polsku a Amsterdamu (Ton de Leeuw) . V devadesátých letech působila pedagogicky na univerzitě v (Cincinnati) a na dalších místech v USA. V roce 1996 založila spolu s Lubošem Fišerem, Zdeňkem Lukášem a Otmarem Máchou tvůrčí skupinu ''Quattro'', působila v nadaci Ochranného svazu autorského a v umělecké radě |Národního divadla. Patří k nejvyhledávanějším a nejhranějším českým autorům, její skladby se prosadily v zahraničí a reprezentují soudobou českou hudební kulturu na významných pódiích a festivalech.

V osmdesátých letech napsala instrumentální koncerty: ''Tre canzoni da suonare pro kytaru a smyčce'', ''Pontem video pro varhany, smyčce a bicí'' a ''Plankty pro violu a [[symfonický orchestr]].'' V komorní tvorbě zaujal výrazně smyčcový kvartet ''Terezín Ghetto Requiem s barytonovým sólem (1998)'' – zněl na mnoha místech USA, ve Wigmore Hall, při oslavě „pádu zdi“ v Berlíně v Deutsche Oper, ve Warwicku, Coventry a jinde. Byl natočen i v USA (Christopheren Nomura). Pro londýnské provedení vznikl i smyčcový kvartet ''Shofarot'' (2000). Pro hudební festival v Leamingtonu napsala autorka klavírní trio ''Megiddo'' (2001). Soubor Camerata Bern objednal Dvojkoncert pro housle, violu a smyčce, který byl nazván ''Bern Concerto - Silberwolke'' (2004).

Pro festival Pražské jaro napsala Sylvie Bodorová celovečerní velmi úspěšné oratorium ''Juda Maccabeus'' (2002) a pro jubileum festivalu Smetanova Litomyšl zkomponovala další rozsáhlé oratorium ''Mojžíš'' (2008). Pro Pražskou komorní filharmonii a Martina Kasíka napsala Klavírní koncert ''Come d’accordo'' (2005). Významnou zahraniční objednávkou byl sborový cyklus ''Amor tenet omnia'' (2007), který byl uveden v Lucembursku a ve Francii. V září 2008 zazněla v premiéře na festivalu Dvořákovův karlovarský podzim "Karlovarská" předehra. Na objednávku Lucemburského velvyslanectví v Praze napsala v roce 2009 suitu Carmina lucemburgiana pro smyčce. V roce 2009 vytvořila projekt z oblasti balkánské a cikánské hudby JA RA LAJ pro tenoristu Štefana Margitu, housle, violu, klarinet, harfu, bicí a smyčce, který představuje osobitý pohled na oblast world music. Po úspěchu skladby Carmina lucemburgiana na nahrávce objednal soubor Luxembourg Sinfonietta v roce 2010 další kompozici na texty Franze Kafky – Kafkas Träume. Často prováděné jsou i písňové cykly ''Sadaj slnko sadaj'' pro Gabrielu Beňačkovou a Štefana Margitu z roku 2006 a ''Ama me'' (2001).

Sylvie Bodorová je poučena důkladným školením v technikách tvorby dvacátého století, zejména důvěrnou znalostí polské školy, využívá ve své tvorbě spojení řady různorodých elementů, zejména tzv. heterofonie, klade důraz na témbrovou složku, typické je časté užívání balkánských rytmů a vůbec je pro její tvorbu charaketristická práce s parametrem metrorytmiky.

V její tvorbě se objevují různé typy modality – v horizontále i ve vertikále. Inspirovala se i oblastí romské (vlastní studium v terénu) nebo židovské hudby (studijní pobyt na kantorských školách v Izraeli). Nachází inspiraci i v soudobém přístupu k lidové (zejména východoevropské) hudbě, ale i k dalším segmentům soudobé hudby.

Carmina Lucemburgiana

Fire Dance

Puella trio

JA RA LAJ

QUATTRO PLAYS QUATTRO

Il Virtuoso

TEARS AND SMILES

FROM THE HEART

Works for Violin and Piano

NEVER BROKEN

Juda Maccabeus

Stevenson

RHAPSODY

PRAGUE STRING QUARTETS

A PAGANINI

Ensemble Martinů

Spectrum 3

Contemporary Czech Musisc

Con Flauto

Cithara Poetica - Poetic Guitar

In The Rhythm of The Masters

Czech Contemporary Music For Flute And Piano

Protokol XX

Guitar Concertos

Pontem Video

Percussion Plus

Chamber Music Festival

Amigos

Czech Organ Music